Artikel

Digital transformation i syv trin

Digital transformation kan betragtes som en cyklus med syv trin. Se, hvor din virksomhed er, og hvordan du kan komme videre til næste trin i den digitale transformation.

Digital transformation

Digital transformation, digitalisering eller Industri 4.0. Uanset hvilket udtryk man bruger, indebærer konceptet nye teknologier, der ændrer den måde, virksomheder opererer på, og som i stigende grad er nødvendige for industrivirksomheder, der ønsker at forblive konkurrencedygtige på dagens marked.

For virksomhedsledere, der skal i gang med digitalisering, kan paraplybegrebet “digital transformation” virke uklart. Mange er usikre på, hvor langt de er nået i digitaliseringsrejsen. Vi har derfor delt det op i syv konkrete trin, så du kan se, hvor du er. Uanset om du er i begyndelsen af ​​digitaliseringen, eller allerede aktivt forbedrer din drift, viser vi dig, hvilke tiltag du kan iværksætte for at komme videre til næste trin.

Digital transformation - de 7 skridt

Trin 1: Vurder din nuværende tilstand

Alle digitaliseringsrejser er forskellige, men det første skridt er altid det samme: At vide, hvor du skal starte, og hvad du vil forbedre.

Den nuværende tilstand inkluderer

  • processer
  • udstyr
  • hvor godt virksomheden tager ny digital teknologi til sig
  • lederskab
  • personalefærdigheder
  • tilgængelige ressourcer

En præcis vurdering af den nuværende tilstand er en vigtig del af en vellykket digital transformation. Eventuelle unøjagtigheder i dette trin kan påvirke resultaterne senere. Det kan betyde, at digitaliseringsrejsen tager længere tid, eller at man ikke opnår de resultater, man ønsker.

Trin 2: Lav en strategi for din digitale transformation

Hvis du ser på digital transformation som en rejse, skal du vide, hvor destinationen er. På dette stadie er det nyttigt at forestille sig, hvad vellykket digitalisering vil resultere i.

Er målet f.eks.:

  • at øge produktionseffektiviteten ved at forbedre arbejdsgangen og automatisere dele af driften?
  • at skabe en kultur for kontinuerlig læring og forbedring?
  • at opnå en fuldstændig ændring fra din nuværende drift til fordel for en ny, mere tilpasningsdygtig model?

Beskriv den mest optimistiske vision for, hvordan virksomheden skal fungere for at opnå de bedste resultater i de næste fem til ti år. I de næste trin vil dette slutmål blive defineret ud fra kapaciteter, teknologiske muligheder og praktiske processer, så ambitionerne kan forankres i virkeligheden.

Trin 3: Udforsk muligheder

Med overblik over den aktuelle position og idealtilstand kan du vurdere, hvad der er muligt at gennemføre med teknologi. Dette involverer ikke kun implementering af nye teknologier, men også at bruge eksisterende systemer mere effektivt.

Udforskning af konkrete muligheder hjælper dig med at undgå at sætte for ambitiøse mål, som ikke kan nås. En god forståelse af moderne teknologi er afgørende for at gøre dette trin i digitaliseringsrejsen til en succes.

Trin 4: Kortlægning fra nuværende tilstand til mål

Efter at have undersøgt dine muligheder, kan du begynde at udstikke en kurs for din digitale transformation. Det vil betale sig at lave en roadmap med definerede stadier, som det er realistisk for virksomheden at nå. Hvor det er muligt, bør disse trin knyttes til mål, der er aftalt af det team, der leverer digitaliseringsprojektet.

Udover at definere omfordelingen af ​​eksisterende systemer og processer samt investering i ny teknologi, bør du også kortlægge konkrete trin til at styre nye ressourcer, som digitalisering fører til. Det kan for eksempel være industridata. At definere en datastrategi kan bidrage til den overordnede digitale transformation, samt gøre fremtidige tiltag nemmere og mere effektive.

Trin 5: Definer projektelementer

Med de skitserede stadier af digital transformation kan du begynde at tilføje detaljer til planen ved at definere underprojekter. Det er vigtigt at arbejde tæt sammen med de teams, der er mest berørt af de foreslåede ændringer, såsom ingeniører eller facility managers, for at sikre, at projektet er praktisk, og at alle forstår målet.

Som med tidligere trin kræver definition af detaljer en forståelse af, hvad teknologi kan og ikke kan. Det er vigtigt at arbejde tæt sammen med implementeringsteamet for at se præcis, hvordan projektet kan forme sig. Hvad kan eksisterende systemer? Hvor stor kapacitet har de ivolverede teams til at implementere løsninger, og hvor oplever de størst værdi?

Trin 6: Grundlæggende arbejde med digital transformation

For at bygge noget nyt er det vigtigt at starte med et stærkt fundament. I dette trin skal processer og teknologi justeres eller introduceres for at danne grundlag for fremtidige digitaliseringsaktiviteter. Dette indebærer opsætning af enheder og systemer til effektiv datagenerering og -indsamling med mulighed for at analysere historisk information i nye systemer.

Mange industrivirksomheder har allerede systemer, der gør en del af dette, såsom SCADA-systemer eller Historian-software. I disse tilfælde bør en proces være på plads for at sikre, at dataene administreres effektivt og er tilgængelige i fremtiden. For virksomheder med basissystemer kan man etablere en platform for data, der kan deles og analyseres på tværs af virksomhedens afdelinger.

Uanset hvilket teknologiske niveau virksomheden befinder sig på, er det vigtigt, at dette trin er baseret på funktionalitet. Arbejdet skal give kortsigtede driftsmæssige fordele, samtidig med at der skal etableres systemer og praktiske eller digitale ressourcer såsom data, til større projekter i fremtiden.

Trin 7: Transformative muligheder

Det sidste trin involverer implementering af større systemer og processer, der bygger på grundsystemet, og giver virksomheden mulighed for at ændre den eksisterende driftsmodel eller væsentligt forbedre den nuværende drift, afhængigt af målene.

Dette trin handler om aktiviteter, der markerer en stor forandring. For eksempel kan det være at indføre et kraftfuldt industrielt system til at understøtte mere omfattende dataanalyse, eller at skabe en struktureret datastrategi for at facilitere en kultur med kontinuerlig udvikling for både ledere og ingeniører.

Selvom dette er det sidste trin i transformationscyklussen, skal virksomhederne fortsætte med at bygge videre på dette for at forbedre sig og forblive konkurrencedygtige. Aktiviteter i denne fase skal ikke kun ses som et mål i sig selv, men et skridt i retning af at opnå et meningsfuldt forretningsresultat.

Projektet er færdigt!

Vurder din nye tilstand for at genstarte transformationscyklussen.

Vil du høre mere om vores digitaliseringsløsninger?

Kontakt os
Flere Insights